Afd. 32 Stævnen
Kølen 2
3070 Snekkersten
Du kan hente veldligholdelsesreglerne som pdf fil her.
Vedligeholdelsesreglement for afdeling 32 - Stævnen
A-ordning - normalistandsættelse
A-ordningen - kort fortalt
Lejeren sørger i boperioden for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.
Lejeren er forpligtet til at vedligeholde så ofte, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.
Ved fraflytning gennemfører udlejeren en normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring.
Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsat.
Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen, men udlejeren overtager gradvist denne udgift – i forhold til boperiodens længde.
Lejeren afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
I Generelt
Reglernes ikrafttræden
Med virkning fra den 17. september 2015 erstatter dette vedligeholdelsesreglement tidligere gældende reglementer.
Ændring af lejekontrakten
Vedligeholdelsesreglementet gælder uanset eventuelle modstående kontraktsbestemmelser. Det træder i stedet for eller supplerer de bestemmelser om vedligeholdelse og istandsættelse, som står i lejekontrakten.
Beboerklagenævn
Uenighed om henholdsvis udlejerens og lejerens opfyldelse af pligten til at vedligeholde og istandsætte boligen kan af hver af parterne indbringes for beboerklagenævnet.
II Overtagelse af boligen ved indflytning
Boligens stand
Boligen stilles ved lejemålets begyndelse til rådighed i god og forsvarlig stand. Vægge og lofter fremtræder nyistandsatte.
Vindueskarme og plader under disse ses efter.
Øvrige bygningsdele kan ikke påregnes at være nyistandsatte.
Syn ved indflytning
I tilknytning til lejemålets begyndelse foretager udlejeren et indflytningssyn, hvor det konstateres, om boligens vedligeholdelsesstand er i overensstemmelse med den gældende standard i afdelingen og for denne type bolig. Lejeren indkaldes til synet.
Indflytningsrapport
Ved indflytningssynet udarbejder udlejeren en indflytningsrapport, hvor lejeren kan få indføjet eventuelle bemærkninger. Kopi af indflytningsrapporten udleveres til lejeren ved synet eller sendes til lejeren senest 14 dage efter, såfremt denne ikke ved synet vil kvittere for modtagelsen af kopi af rapporten.
Fejl, skader og mangler skal påtales inden 2 uger
Hvis lejeren ved overtagelsen konstaterer fejl, skader og mangler, skal lejeren senest 2 uger efter lejemålets begyndelse skriftligt påtale disse over for udlejeren, gerne ved brug af den udleverede mangelliste.
Udlejeren kan vurdere, at en eller flere af de påtalte fejl, skader og mangler er uvæsentlige og derfor ikke skal udbedres. Lejeren hæfter ikke for sådanne fejl, skader og mangler ved fraflytning.
III Vedligeholdelse i boperioden
Lejerens vedligeholdelsespligt
Lejeren sørger for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.
Lejeren skal vedligeholde så ofte, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.
Særlig udvendig vedligeholdelse
Det vil i vedligeholdelsesreglementets afsnit V være bestemt, om lejeren vedligeholder og renholder nærmere angivne adgangs- og opholdsarealer, udvendigt træværk og lignende i umiddelbar tilknytning til boligen.
Udlejeren kan indgå individuel skriftlig aftale med lejeren om særlig udvendig vedligeholdelse, hvis der ikke i øvrigt er fastsat sådanne bestemmelser i vedligeholdelsesreglementet.
Udlejerens vedligeholdelsespligt
Det påhviler udlejer at holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige.
Udlejeren vedligeholder og foretager nødvendig udskiftning af ruder, vandhaner, elafbrydere, wc-kummer, cisterner, vaskekummer, køleskabe, komfurer og lignende, der er installeret af udlejeren eller af en lejer som led i dennes råderet. Dog vil udgifter til vedligeholdelse/udskiftninger, der beror på misligholdelse fra lejerens side, blive opkrævet lejeren.
Udlejer sørger for vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af låse og nøgler. Udlejer afholder alle udgifter i denne forbindelse.
Udlejeren kan beslutte at foretage indvendig vedligeholdelse i boligerne ud over det, der fremgår af ovenstående.
Anmeldelse af skader
Opstår der skader i eller omkring boligen, skal lejeren straks meddele dette til udlejeren. Undlades sådan meddelelse, hæfter lejeren for de eventuelle merudgifter, som måtte følge af den manglende anmeldelse.
IV Ved fraflytning
Normalistandsættelse ved fraflytning
Fraflytter skal foretage generel hovedrengøring. Det gælder også vask mellem vinduerne i rammerne (valsen). Vin duer skal pudses indvendigt og udvendigt.
Ved fraflytning udføres en normalistandsættelse, der omfatter nødvendig
Eventuel afrensning af gammelt tapet før ny tapetsering betales af udlejeren, medmindre opsætningen ikke er udført fagligt forsvarligt, eller lejeren har udført anden vægbehandling end foreskrevet i vedligeholdelsesreglementets afsnit VI.
Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen, men udlejeren overtager gradvist denne udgift med 1% pr. måned regnet fra 1 år efter lejemålets begyndelse og til lejemålets ophør. Når der er gået 9 år og 4 måneder, vil udlejeren således helt have overtaget udgiften til normalistandsættelsen.
Misligholdelse
Lejeren afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Misligholdelse foreligger, når boligen eller dele heraf er forringet eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.
Ekstraordinær rengøring
Hvis der er behov for ekstraordinær rengøring af lejligheden, herunder hårde hvidevarer, inventar, sanitetsgenstande m.v., betragtes dette også som misligholdelse.
Undladelse af normalistandsættelse
Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsat.
Syn ved fraflytning
Udlejeren foretager syn af boligen senest 2 uger efter at være blevet bekendt med, at fraflytningen har fundet sted. Lejeren indkaldes skriftligt til dette syn med mindst 1 uges varsel.
Fraflytningsrapport
Ved synet udarbejder udlejeren en fraflytningsrapport, hvor det fremgår, hvilke istandsættelsesarbejder, der skal udføres som normalistandsættelse, og hvilke der er misligholdelse eller betales af udlejeren.
Kopi af fraflytningsrapporten udleveres til lejeren ved synet eller sendes til lejeren senest 14 dage efter, såfremt denne ikke er til stede ved synet eller ikke vil kvittere for modtagelsen af kopien af rapporten.
Oplysning om istandsættelsesudgifter
Senest 14 dage efter synsdatoen giver udlejeren lejeren skriftlig oplysning om den anslåede udgift til istandsættelsen og lejerens andel heraf, opdelt på normalistandsættelse og eventuel misligholdelse.
Endelig opgørelse
Udlejeren sender den endelige opgørelse over istandsættelsesudgifterne til lejeren uden unødig forsinkelse med angivelse af, hvilke istandsættelsesarbejder, der er udført, hvad de har kostet, og hvordan lejerens andel af udgifterne er beregnet. Istandsættelsesarbejde som følge af misligholdelse specificeres og sammentælles.
I den endelige opgørelse kan lejerens samlede andel af eventuelle overskridelser ikke overstige 10% i forhold til den først anslåede istandsættelsesudgift.
Arbejdets udførelse
Istandsættelsesarbejdet udføres på udlejerens foranledning.
Istandsættelse ved bytning
Ved bytning af boliger gælder samme bestemmelser som ved øvrige fraflytninger.
V Særlig udvendig vedligeholdelse (jvf. III)
Have
Hvor der til boligen hører have, er det boligtageren, der i boperioden skal vedligeholde haven, så den til enhver tid fremtræder pæn og ryddelig. Boligtageren skal ligeledes sørge for snerydning af lejemålets gangarealer. Boliggårdens funktionær rydder på sti og vej. Ved særlige tilfælde, f.eks. handicap eller ældre, kan der søges om fritagelse. Der skal søges skriftligt til adm@boliggaarden.dk eller ved aflevering af ansøgningen i funktionærense postkasse.
Derudover skal boligtager sørge for klipning af hække på alle sider mindst én gang årligt og senest medio august måned - højde max. 200 cm og bredde max. 50 cm.
Ved tvister henvises til Hegnsloven.
Træværk og hæk
Der henvises til afdelingens ordensregler samt udvendigt råderets-katalog.
VI Særlige regler for indvendig vedligeholdelse (jvf. IV)
Stuer, værelser og entré
Køkken og bad
Væg- og loftsbehandling
Vægge i stuer/værelser/entré er ved indflytningen tapetseret/malet med:
og kan vedligeholdes med følgende tapet- og malingtyper:
Dog må følgende tapet, maling, lofts- og vægbeklædning ikke benyttes:
* De beboere, der har et malet badeværelse, skal skriftligt meddele
boligselskabet dette, da de ellers ved fraflytning vil komme til at
hæfte for genetablering af dette.
VII Standard for boligernes vedligeholdelsesstand ved overtagelsen
Boligens standard ved lejemålets begyndelse
Ved lejerens overtagelse af boligen fremtræder lofter og vægge nyistandsatte.
Træværk, inventar, tekniske installationer og gulve vil kun være istandsat, hvor der efter udlejerens skøn har været behov for det.
Slid og ælde
Træværk, inventar, tekniske installationer og gulve kan bære præg af almindeligt slid og ælde for et lejemål af den pågældende type og alder.
Farvevalg
Lyse nuancer så som hvid, råhvid og lysegrå.
Skillevægge
Såfremt tidligere lejer med boligselskabets godkendelse har nedtaget skillevægge, vil disse ikke blive opsat ved genudlejning.
Boliger:
Karme og gerekter
Kan være misfarvede af røg og lyspåvirkninger.
Fodpaneler
Kan være skrammede og ridsede samt være malet i anden farve end oprindelig grå.
Døre/låger
Der kan være finerskader i mindre omfang samt farveforskel p.g.a. lyspåvirkninger. Der kan også være foretaget mindre reparationer af finer p.g.a. huller i fineren. Huller efter tegnestifter og lignende kan forekomme.
Gulve
Der må ikke etableres andre gulve, end de gulve, der er i boligen. Alle gulve skal vedligeholdes jf. reglerne i bilag 1.
Fejelister
Langs gulve kan være i forskellig udførelse.
Skurelister v/køkkenborde
Kan være misfarvede p.g.a. slid og ælde.
Køkkenskabe
Det er ikke tilladt at male eller tapetsere køkkenlåger.
Såfremt lejer har opvaskemaskine, skal underskab i køkken ikke reetableres ved fraflytning.
Toiletsæde
Kan være ridset og være udskiftet med anden model.
Dørhåndtag
Kan være af forskellig art.
Elkontakter
Kan være forskellige p.g.a. alder, oftest nye og gamle mellem hinanden.
Toiletudstyr
Standardspejl forefindes.
Radiatorer
Kan have mindre skrammer og være malet i andre farver.
Stålvask i køkken
Der kan forekomme mindre buler samt ridser efter mange års brug.
Fliser
Der kan være farveforskel på grund af reparationer ved udskiftning af fliser. Der kan også være foretaget mindre reparationer af fliser på grund af huller, som kan forekomme.
Copyright 2017 @ All rights reserved